Dei svakaste elevane har gjort det betre gjennom pandemien
Dei elevane som fekk dei svakaste resultata i nasjonale prøver, har fått betre karakterar gjennom koronapandemien, viser tal frå SSB.
Denne artikkelen er eldre enn 1 år gamal. Det betyr at noko av informasjonen kan vere utdatert.
Blant elevane som gjorde det dårlegast på nasjonale prøver i rekning i 8. trinn, gjekk færre ut av ungdomsskulen med standpunktkarakter 1 eller 2 etter 10. klasse, melder Statistisk sentralbyrå.
Den same tendensen gjer seg gjeldande i engelsk og norsk hovudmål.
I 2020 var standpunktkarakterane i grunnskulen høgare enn året før i nesten alle fag, og i år har det stabilisert seg på same nivå som i fjor, bortsett frå i naturfag.
Skuleåret 2020–21 hadde avgangselevane i grunnskulen i gjennomsnitt 43,3 grunnskulepoeng. Det er 0,1 poeng høgare enn i 2019-20, då karaktersnittet auka med heile 1,2 poeng frå året før.
SSB understrekar at statistikken ikkje er tilstrekkeleg til å trekkje eintydige slutningar om årsaka til at elevane fekk betra standpunktkarakterar.
Gym og matlaging best
Tal frå Utdanningsdirektoratet viser at gutane i gjennomsnitt fekk 41,1 grunnskulepoeng, medan jentene fekk betydeleg meir – 45,6 poeng.
Jentene har høgare snittkarakter i 12 av dei 13 største faga. Størst forskjell er det i kunst og handverk der jentene ligg 0,7 poeng over. I matte skil berre 0,2 karakterpoeng. Gym er det einaste faget der gutane gjer det betre enn jentene på ungdomsskulen.
Elevane i Oslo gjer det aller best på skulen med 44,9 i snitt, medan snittet er lågast i Agder, 42,6.
Kroppsøving og mat og helse ser ut til å motivere flest, der er snittkarakteren er høvesvis 4,7 og 4,6. Berre i matte og norsk sidemål ligg snittet under karakteren 4.
Meir ro på heimeskule
Også i vidaregåande skule har elevane oppnådd betre resultat under pandemien. Samla har gjennomsnittskarakteren for alle fellesfag med minst 50 elevar auka frå 4,1 før pandemien til 4,2 i fjor, og det har halde seg til i år.
Kunnskapsminister Guri Melbye (V) meiner det allereie no kan seiast noko om kvifor.
– Vi ser at standpunktkarakterane har gått opp samanlikna med åra før koronapandemien, og årsakene er samansette. Det blir viktig å følgje utviklinga tett framover, seier Melby i ei pressemelding.
Ho viser til ein rapport frå juni som peikar på fleire forhold som kan ha bidrege til forbetringa våren 2020: Andre vurderingsmåtar og meir ro til å konsentrere seg på heimeskule kan ha slått positivt ut for nokre elevar. At lærarane lét tvilen komme elevane til gode, blir òg trekt fram som mogleg forklaring.